Velkommen til Børnehuset Diamanten.
I Diamanten vil du og dit barn møde 8 voksne – Malene, Gitte, Christina, Mathilde, Simone, Cecilie (Barsel), Emilie (Barselsvikar), Signe, og Regitze. Der vil også, i perioder, være forskellige praktikanter og vikarer i huset. Når du kommer ind af vores hoveddør, vil du kunne se billeder af de ansatte, vikarer og evt. praktikanter på tavlen.
Når dit barn starter i Diamanten, vil der sikkert være mange ting som du vil undre dig over. Hvad enten dit barn tidligere har været passet i dagpleje, vuggestue eller privat pasning, er det en stor omvæltning at begynde i institution. Du kan, som forældre, altid spørge hvis der er noget du vil have afklaret, uddybet eller vide. Personalet vil altid stå til rådighed, og gøre vores bedste for at imødekomme jer forældre. Vi ved måske ikke hvor dit barns sutsko er, men vi ved hvordan dit barns dag har været.
Troldene, vores vuggestuegruppe, er noget af dagen skærmet fra børnehavebørnene. Det vil altid være det enkelte barns behov og udvikling, der er afgørende for, hvor meget der inkluderes med de større børn.
Både om formiddagen og om eftermiddagen vil børnene blive tilbudt forskellige aktiviteter, f.eks. puslespil, modellervoks, maling, sanglege og dans/bevægelse til musik og meget mere. Vi tilpasser hele tiden vores aktiviteter til den børnegruppe der er i Diamanten, vi følger gerne børnenes ideer, samtidigt med at vi har fokus på hvad det enkelte barn eller børnegruppe måtte have brug for.
Således forløber en typisk hverdag i Diamanten:
Børnehuset Diamanten åbner dørene for de morgenfriske kl. 6.30. Personalet vil tage godt i mod alle børn og forældre, og står klar til at byde jer velkommen.
Der vil i tidsrummet 6.30 – 7.30 blive tilbudt morgenmad bestående af havregryn, cornflakes, mælk og havregrød.
Efter morgenmaden skal børnene afleveres til personalet der er på stuen, hvor der også vinkes farvel til mor og far.
Vinke-vindue i køkkenet kan stadig bruges af de børn som selv kan vinke farvel til mor og far om morgenen. Vi forventer at børnene, jo ældre de er, øver sig i at kunne vinke farvel selv, uden hjælp af en voksen.
Vi forventer at forældrene øver sig i, ikke at trække afskeden med børnene i langdrag. Hurtige afleveringer er bedst for alle parter, men forældrene skal altid sikre sig at der er en af personalerne der har set at man har afleveret sit barn.
Beskeder til personalet omkring barnet, skrives på Famly, vores interne kommunikations platform. Det er beskeder om hvem der eventuelt henter barnet om eftermiddagen, er den foregående aften og nat forløbet anderledes end den plejer, legeaftaler og alt der i mellem.
Madkasser og drikkedunke skal sættes på rullebordet i fællesrummet, så vil personalet sørge for at børnene får lagt madkasserne i køleskabet. De børn der selv kan åbne køleskabet, og som selv mestrer opgaven, skal naturligvis selv gøre det.
Køkken og stuerne er kun forbeholdt børnene og personalet. Dette for at give personalet og børnene ro til aktiviteter og leg på stuerne.
Kl. 7.30 tages morgenmaden af bordet. Der vil nu være mulighed for at kunne deltage i en voksenstyret aktivitet på en af stuerne. De børn der selv vil fordybe sig i en selvvalgt leg / aktivitet har mulighed for det, personalet vil have opsyn med dem, og træder til hvis og når det bliver nødvendigt. Det er ofte sådan at der i perioder er særlige aktiviteter der hitter hos børnene, perleplader, modellervoks, puslespil o.l. Vi sørger for at børnene bliver udfordret til for eksempel at lave særlige mønstre med perlerne til perlepladen eller finder nye og lidt svære puslespil frem. Børn kan godt lide gentagelser og det skal der også være plads til, men samtidigt skal det enkelte barn inspireres til at tilegne sig ny viden og nye færdigheder.
Klokken 9.00 holdes der samling på stuerne. Samlingerne har et overordnet tema, som udfoldes gennem sanglege, rim og remser, fortællinger, lege m.m.
Hvis man afleverer sit barn under samlingerne, ønsker vi at afleveringerne sker på en sådan måde, at det ikke forstyrrer den igangværende samling for børnene og personalet.
Omkring kl. 9.30 vil der blive serveret frugt og/eller brød. Vi har obligatorisk frugtordning i Diamanten, der betyder at forældre betaler 55 kr. om måneden pr. barn, og Diamanten sørger for indkøb af frugt. Frugten serveres på stuerne.
Når klokken nærmer sig 10.00 vil de børn der skal sove til middag komme ud på legepladsen og få lidt frisk luft. De dage hvor det regner kraftigt og blæser for meget vil børnene blive inde. Dage hvor vejret er godt er der flere børn der drages mod legepladsen.
Af hensyn til børnenes sikkerhed er det vigtigt at der ikke er snore i børnenes tøj, hvis det sker at der alligevel sniger sig en trøje med snore ind i huset, vil personalet fjerne snorene fra tøjet. Se Gode råd om sikkert børnetøj i Diverse retningslinjer, som du har fået udleveret til før-samtalen.
Kl. 11.00 samles børnene på deres stue og det er tid til at spise de medbragte madpakker. I Diverse retningslinjer kan I læse vores kostvejledning, det er en god ide at have læst den igennem inden barnet starter i Diamanten.
Vi vil gerne have at spisetiden er hyggelig, og vi bruger meget tid på at snakke med og lytte til hinanden mens vi spiser. Der vil, i nogle perioder, blive læst højt af en bog, for børnene mens de spiser.
Hvis dit barn ikke sover til middag, skal barnet ud og lege på vores legeplads. Vi har en legeplads der rummer mange motoriske udfordringer til børnene, med bakker, kuperet terræn, gynger, sandkasse, rutsjebane, klatretræ og meget mere. Børnene kan også vælge at tage en cykeltur på vores løbecykler, trehjulet cykler eller mooncar.
Personalet sætter også forskellige fælleslege i gang på legepladsen, det er lege som ”Alle mine kyllinger”, gemmeleg, ”Løve, løve hvad er klokken”, Simones ”Rumraket” osv.
Uderummet bruges også til kreative aktiviteter, som maling med pensler, tegne, at lave perlekæder. Der leges også med sanserne, ved at børnene leger med magisk sand og Signes ”Troldesnot”.
Vi har en bålplads, hvor vi nogle gange laver mad eller brød over bål, andre gange er bålet tændt for hyggens skyld. De fleste børn synes bålet er fascinerende når de brændende grene knitrer i ilden.
Børnene vil udenfor møde forskellige smags og dufte indtryk, vores have rummer forskellige frugttræer, bærbuske og blomster. Børnene er med til at plante, passe og vande de forskellige planter vi har.
Eftersom vi, for det meste, er ude hver dag – også når det regner, er det godt at børnene har rigeligt med skiftetøj, i den rigtige størrelse, med hver dag, og overtøj og fodtøj der passer til vejret.
Om eftermiddagen, ved 14-tiden serveres der frugt.
På stuerne, og/eller på legepladsen, vil de voksne sætte en aktivitet i gang, på samme måde som beskrevet hvad vi tilbyder om formiddagen.
I løbet af eftermiddagen bliver børnene hentet. Hvis der er sket noget i løbet af dagen, som I skal have at vide vil det være på dette tidspunkt at de voksne kan fortælle om barnets dag i Diamanten.
Ved 16-tiden, sidder vi der er tilbage, i køkkenet, her lader vi dagen slutte stille og roligt, mens børnene spiser det sidst i deres madpakke, hvis den er tom tilbydes børnene et stykke rugbrød med smør. Mens der spises, taler vi om dagens begivenheder, eller hvad børnene nu har at fortælle.
Vi tilbyder jer en opstartssamtale inden for de første 3 måneder dit barn har været i Diamanten. Denne samtale er vores mulighed for sammen at tale om hvordan indkøringsperioden er gået, og hvordan barnet trives.
Det vigtigste I forældre skal vide er at I altid kan spørge og snakke med personalet i Diamanten. Jeres børns dagligdag er vigtig, både for jer og os, derfor er den gode dialogen mellem jer og os et ”must” for vores fremtidige samarbejde.
Vi deler vores hverdags oplevelser med børnene, både via billeder og opslag i fællesrummet, men primært på Famly.
Hvis I ønsker en uddybning af vores pædagogiske arbejde med jeres børn, kan I med fordel læse vores læreplan, som I finder på vores hjemmeside.
Vi ser frem til godt og givtigt samarbejde med jer og jeres barn/børn. Velkommen til Diamanten.
Personalet.